Про організацію індивідуального та інклюзивного навчання
учнів у 2015/2016 навчальному році
у ЗНЗ району
З метою чіткої організації навчально-виховного процесу за індивідуальною формою відділ освіти Рівненської райдержадміністрації звертає увагу керівників загальноосвітніх навчальних закладів на дотриманні вимог Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 № 732 (із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки України від 05.02.2003 № 61, від 15.10.2004 №797 та від 19.05.2008 № 432), листів Міністерства освіти і науки України від 10.09.2003 № 1/9-413 щодо організації навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів за індивідуальною формою навчання, від 11.01.2005 № 1/9-3 щодо роз’яснення організації індивідуального навчання, від 02.04.2012 № 1/9-245 щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами в загальноосвітніх навчальних закладах.
При організації індивідуального навчання у новому навчальному році керівники повиннікеруватись методичним листом Міністерства освіти і науки від 05.06.2015 № 1/9-280 «Про організацію навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 навчальному році»
Дані документи дозволяють організувати навчання за індивідуальною формою для дітей з особливими потребами, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку, з урахуванням індивідуальних здібностей та стану здоров’я дітей.
Учні, які навчаються індивідуально, є повноправними учасниками навчально-виховного процесу. Індивідуальне навчання здійснюється у загальноосвітніх навчальних закладах (далі - навчальні заклади) усіх типів і форм власності.
Право на індивідуальне навчання мають учні:
- які за станом здоров'я не можуть відвідувати навчальний заклад;
- яким необхідно пройти лікування у лікувальному закладі більше одного місяця;
- які мають високий навчальний потенціал і можуть прискорено закінчити школу;
- які проживають у селах і селищах (коли кількість учнів у класі становить менше 5 осіб);
- які не встигають протягом двох років навчання у школі I ступеня;
- які потребують корекції фізичного та (або) розумового (психічного) розвитку (у разі, якщо батьки або особи, які їх замінюють, відмовляються направляти дитину до відповідної спеціальної загальноосвітньої школи (школи-інтернату).
Підставою для організації індивідуального навчання є:
- заява батьків або осіб, що їх заміняють;
- наказ директора навчального закладу;
- погодження місцевого органу управління освітою.
Звертаємо увагу, що при прийнятті заяв від батьків учнів (осіб, які їх замінюють) слід звертати увагу на наступне:
- заява подається тільки на ім’я директора школи;
- у заяві обов’язково вказуються терміни організації навчання ( з (дата) по (дата)), а також зазначається дата подання заяви (початок занять – не раніше, ніж через 2-3 дні з моменту подачі заяви);
- батьки (особи, які їх замінюють) також у заяві просять звільнити їх дитину від уроків з тих предметів, якщо вони написані у відповідній довідці лікувальної установи.
До заяви додається довідка, завірена печаткою лікарсько-консультативної комісії (далі ЛКК) та печаткою лікувального закладу (для дітей, які не можуть навчатися в класному колективі за станом здоров’я) і висновок психолого-медико-педагогічної консультації (для дітей з вадами психічного розвитку). В разі організації індивідуального навчання для дітей-інвалідів також подається копія посвідчення дитини-інваліда (із зазначеним терміном дії).
Організація індивідуального навчання можлива впродовж усього навчального року, на будь-який термін, при наявності підстав, вказаних вище. В разі організації індивідуального навчання адміністрація загальноосвітнього навчального закладу звертається до управління освіти з клопотанням на ім’я начальника відділу освіти за формою (згідно додатку 1) погодити організацію навчання за індивідуальною формою для учнів (подається список учнів та вказується термін навчання) та затвердити:
- кількість годин для індивідуального навчання цих учнів відповідно до кількості предметів інваріантної складової робочого навчального плану (додаток 2);
- персональний склад та розподіл навчального навантаження педагогічних працівників, які будуть здійснювати навчання учнів за індивідуальною формою у поточному навчальному році (додаток 3).
Начальник відділу освіти на клопотанні закладу накладає резолюцію «Погоджено» (за умови відповідного оформлення документів навчальним закладом) та на підставі поданих матеріалів видає наказ «Про організацію індивідуальної форми навчання учнів».
Директор навчального закладу на підставі наказу місцевого органу управління освітою видає наказ «Про організацію навчання учнів за індивідуальною формою у поточному навчальному році» (додаток 4) та подає на затвердження до відділу освіти паперовий та електронний варіантна учнів, стосовно яких подані документи після початку навчального року, наказ видається окремо, з вказівкою конкретних термінів.
Індивідуальне навчання учнів, яким необхідно пройти лікування у лікувальному закладі більше одного місяця, організовується на базі найближчого за розташуванням до місця лікування навчального закладу, визначеного місцевим органом управління освітою, і починається не раніше 3-5 днів після того, як хворий поступає до лікувального закладу. Контингент таких учнів ураховується в статистичних звітах тих шкіл, де вони навчаються постійно та не відраховуються зі складу учнів навчального закладу, до якого вони зараховані. Адміністрацією навчального закладу до управління освіти подається клопотання про призупинення індивідуальної форми навчання для таких учнів із визначенням термінів. До клопотання додаються копії підтверджуючих документів про необхідність тривалого лікування та копії заяв батьків. Результати виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються у довідці (додається), підписаній директором навчального закладу, який організовує індивідуальне навчання. Після проходження лікування, на основі клопотання та наказу навчального закладу, управління освіти поновлює індивідуальну форму навчання.
Навчання здійснюється за індивідуальним навчальним планом, затвердженим директором навчального закладу. Індивідуальні навчальні плани складаються на основі типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України відповідно до кількості предметів інваріантної складової робочого навчального плану. Для організації індивідуального навчання учнів, які не встигають протягом двох років навчання у школі I ступеня, які потребують корекції фізичного та (або) розумового (психічного) розвитку продовжується навчання за індивідуальним навчальним планом та відповідними програмами (за рекомендаціями, визначеними у рішенні психолого-медико-педагогічної консультації). Для надання корекційно-розвиткової та реабілітаційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в яких діти з особливими освітніми потребами, у тому числі діти-інваліди, навчаються за індивідуальною та іншими формами навчання, обов’язково мають укласти угоду з спеціальними навчальними закладами, які функціонують на території району
Якщо учень звільнений за станом здоров’я від вивчення окремих предметів (за відповідною довідкою і наказом закладу освіти), то в індивідуальному навчальному плані поруч з назвою предмета здійснюється запис: «Звільнений. Наказ від___ №_______». Також робиться примітка про те, що години, які виділені на вивчення цих предметів перерозподілені між іншими предметами індивідуального навчального плану. Вчителі, які здійснюють індивідуальне навчання, на підставі існуючих програм і з урахуванням годин індивідуального навчального плану, розробляють індивідуальні програми, складають календарні плани і подають на погодження заступнику директора з навчально-виховної роботи.
Розклад навчальних занять погоджується (письмово) з батьками учнів (особами, які їх замінюють) і затверджується директором навчального закладу.
Виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються в окремих журналах, але з урахуванням загальних вимог щодо ведення класних журналів.
При складанні індивідуальних навчальних програм, оцінюванні навчальних досягнень учнів і веденні журналів необхідно керуватися інструктивно-методичними рекомендаціями Міністерства освіти і науки України щодо вивчення базових дисциплін (оновлюються щорічно), Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, інструктивно-методичними листами щодо ведення класного журналу. Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів є тематичне, семестрове, річне, підсумкове. Освітній рівень учнів, які навчалися за індивідуальною формою, має відповідати вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти. Учні, які навчаються за індивідуальним навчальним планом протягом навчального року (або у термінах до кінця навчального року), рішенням педради та відповідним наказом по школі звільнюються від навчальних екскурсій та навчальної практики.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється педагогічними працівниками відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.
За результатами річного оцінювання та атестації учням 2-4, 5-8, 10 (11)-х класів, які навчаються індивідуально, видається табель успішності.
Учні, які пройшли державну підсумкову атестацію, отримують свідоцтво про базову загальну середню освіту, атестат про повну загальну середню освіту згідно з чинним законодавством.
Звільненню від підсумкової державної атестації підлягають учні, які навчалися індивідуально за станом здоров'я або з інших поважних причин. Звільнення здійснюється у встановленому порядку.
У разі незгоди учня, батьків або осіб, які їх замінюють, з результатами річного та підсумкового оцінювання вони можуть оскаржити їх у відповідному органі управління освітою у порядку, встановленому чинним законодавством.
Після закінчення терміну індивідуального навчання учень може продовжувати заняття у навчальному закладі, учнем якого він є, на загальних підставах.
Кількість годин для організації індивідуального навчання відповідно до кількості предметів інваріантної частини навчального плану визначається наказом директора та затверджується відповідним органом управління освітою:
- 1-4-ті кл. - 5 год. на тиждень, (Абзац другий пункту 4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН №61 від 05.02.2003 )
- 5-9-ті кл. - 8 год. на тиждень,
- 10-12-ті кл. - 12 год. на тиждень
за умови виконання вимог Державного стандарту початкової загальної освіти, Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (у редакції наказу МОНУ від 19.05.2008 №432, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.06.2008 №499/15190)
Збільшення кількості годин для організації індивідуального навчання поширюється на учнів (лист Міністерства освіти і науки України від 11.01.2005 року № 1/9-3):
- які мають статус дитини-інваліда (додається копія посвідчення із зазначеним терміном),
- які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку за рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації (додається копія витягу ПМПК)
Кількість годин для організації індивідуального навчання учнів, вищезазначених категорій учнів, відповідно до кількості предметів інваріантної складової навчального плану за умови виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти та Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, визначається наказом директора навчального закладу, затверджується відповідним органом управління освітою і становить:
1-4-ті кл. - 10 год. на тиждень на кожного учня,
5-9-ті кл. - 14 год. на тиждень на кожного учня,
10-12-ті кл. - 16 год. на тиждень на кожного учня. (Пункт 4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки N 797 від 15.10.2004 )
Робочі навчальні плани на 2015/2016 навчальний рік для загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, складаються:
для підготовчого, 1-3 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа), затвердженими наказом МОН України від 28.01.2014 № 80 (зі змінами, внесеними наказами МОН України від 11.02.2014 р. № 133 та від 15.07.2014 № 828);
для 4 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 03.11.2004 р. № 849 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.09.2009 р. № 852);
для 5-6 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 22.04.2014 № 504 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.06.2014 р. № 701);
для 7-10 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 09.04.2015 № 416 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.08.2008 р. № 778;
для 11-12 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 12.02.2015 № 134.
Усі навчальні плани приведені у відповідність до чинних Державних санітарних норм і правил.
Організація інклюзивного навчання передбачає надання дитині з особливими освітніми потребами психолого-педагогічної корекційної допомоги. Корекційно-розвиткові заняття проводяться в окремому приміщенні, простір якого слід розподілити з урахуванням потреб учнів. Зокрема, у приміщенні потрібно створити функціональні зони: навчальну, ігрову, зону релаксації, сенсорну тощо.
Відповідно до контингенту учнів з особливими освітніми потребами керівник навчального закладу визначає кількість учителів-дефектологів, асистентів учителя та, за потребою, асистентів дитини. Це відповідає пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» від 06.12.2010 № 1205, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603, яким встановлено, що за рахунок спеціального фонду загальноосвітні навчальні заклади можуть уводити додаткові посади.
Додаткові посади можуть уводитися рішенням сесії місцевої влади за рахунок видатків місцевого бюджету. Це врегульовано частиною першою статті 14 Закону України «Про освіту», де йдеться про повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, серед яких – встановлювати, не нижче мінімальних нормативів, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, обсяги бюджетного фінансування навчальних закладів системи освіти, що є комунальною власністю, та забезпечувати фінансування витрат на їхнє утримання.
У разі відсутності можливості введення додаткової посади, зокрема асистента дитини, таку функцію можуть виконувати один із батьків або особа, визначена батьками (особа, яка їх замінює) в їхній письмовій заяві. Це співвідноситься із статтею 59 Закону України «Про освіту» та статтею 12 Закону України «Про охорону дитинства», якими на батьків покладається відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини.
Батьки та особи, які їх замінюють, зобов'язані постійно дбати про фізичне здоров'я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей. Батьки є учасниками навчально-виховного процесу, мають сприяти здобуттю дітьми освіти у навчальних закладах або забезпечувати повноцінну домашню освіту відповідно до вимог щодо її змісту, рівня та обсягу.
Наголошуємо, що при заповненні звіту ЗНЗ-1 учні, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (визначено у висновку ПМПК) не входять до загальної кількості дітей графи 2 розділу І звіту, а вписуються окремо у графи 7 і 8 розділу І. У графу 6 розділу І вписуються всі інші учні, які навчаються індивідуально і входять до графи 2 розділу І звіту ЗНЗ-1.
Щодо одержання документа про освіту на учнів, які здобувають освіту за індивідуальною формою навчання або навчаються в спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів
Організаційно-методичні засади навчання учнів зазначеної категорії врегульовано Положенням про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 № 732, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 8 січня 2003 р. за № 9/7330, Положенням про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707, Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872.
Зазначеними нормативно-правовими актами визначено, що учні, які навчаються за індивідуальною формою навчання, у спеціальних чи інклюзивних класах, зараховуються до складу учнів відповідного навчального закладу і мають такі ж права і обов’язки, які встановлені для всіх учнів загальноосвітнього навчального закладу.
Відповідно до пункту 3.2 Положення про індивідуальну форму навчання, пункту 3.12 Положення про спеціальні класи в загальноосвітніх навчальних закладах випускники, які навчалися за індивідуальною формою або у спеціальних чи інклюзивних класах, отримують свідоцтво про базову загальну середню освіту, атестат про повну загальну середню освіту згідно з чинним законодавством.
Таким чином, випускникам, які здобували освіту за вищевказаними формами навчання, в тому числі, які навчалися за програмами для розумово відсталих дітей, видається документ встановленого зразка для загальноосвітнього навчального закладу, учнями якого вони були.
У додатку до свідоцтва про базову загальну середню освіту або до атестата про повну загальну середню освіту вказуються лише ті предмети, які вивчав учень в процесі навчання.
Для осіб, звільнених від державної підсумкової атестації, у додаток до свідоцтва про відповідний рівень освіти виставляються річні бали та робиться запис “звільнений”.
Замовлення на виготовлення документу про освіту подається у списку дітей випускників школи.
Відділ освіти просить керівників загальноосвітніх навчальних закладів вживати заходів до своєчасної організації індивідуального навчання учнів та оформляти документи за зразками у терміни, визначені Положенням.
|